Son zamanlarda kur'ana karşı olan ilginin artması onunla birlikte bazı anlama metodu sorunlarınıda beraberinde getirmiştir. Geleneksel anlayıştaki bazı yanlış düşüncelerin sorgulanması ve o yanlışların başka yanlışlarla doldurulması anlama metodunuda sorgulamanın gerekliliğinide ortaya çıkarmıştır. Müslüman olmak demek , Allahın kitabına tam bir teslimiyyet demektir. Özellikle gaybi konularda bize verilen bilgiyi yine kur'an çerçevesinden çıkmadan anlamak ve iman etmek durumundayız. "Gayba iman" ın mü'minlerin özelliklerinden olmasının yanısıra bu konuda verilen bilgileri kur'an harici düşünceleri baz alarak anlamaya çalışmak vahyin bizlere ne şekilde ulaştığı konusunda bazı yanlış düşüncelere sevketmektedir. Öyleki bu düşünceler kur'anın Allah tarafından indirilip indirlmediği konusuna kadar varmıştır. Biz yanlış olduğunu düşündüğümüz konulardan ziyade kur'anın kimin kitabı olduğu, kimin tarafından indirildiği,kimin vasıtası ile indirildiğini yine kur'andan anlamaya çalışacağız.
-----2.099 And olsun ki, sana apaçık ayetler indirdik. Onları sadece yoldan çıkmışlar inkar eder.
-----6.092 Bu indirdiğimiz, kendinden öncekileri doğrulayan, Mekkelileri ve etrafındakileri uyaran mübarek Kitap'dır. Ahirete inananlar buna inanırlar, namazlarına da devam ederler.
-----6.155 İşte şu da indirdiğimiz kitabdır, mübarektir. Öyleyse ona uyun ve sakının ki merhamet olunasınız.
-----12.002 Anlayasınız diye biz onu Arapça bir Kur'an olarak indirdik.
-----13.037 Bunun yanısıra biz onu Arapça bir hüküm sistemi olarak indirdik. Eğer sana gelen bu bilgiden sonra onların keyfi arzularına uyacak olursan, seni Allah'ın elinden kurtaracak bir destekçi, bir koruyucu bulamazsın.
-----14.001 Elif, Lâm, Râ. Bu Kur'ân öyle büyük bir kitaptır ki, insanları Rablerinin izni ile karanlıklardan aydınlığa, her şeye galip ve hamde lâyık olan Allah'ın yoluna çıkarman için onu sana indirdik.
-----17.105 Biz onu hak ile indirdik. O da hak olarak indi. Seni de ancak müjdeci ve uyarıcı olarak gönderdik.
-----20.113 İşte böylece Biz onu Arapça bir Kur'an olarak indirdik ve onda tehditleri türlü şekillerde tekrarladık ki, belki korunur takva yolunu tutarlar ya da o onlarda bir düşünme, ibret alma meydana getirir.
-----21.050 İşte bu da Bizim indirdiğimiz mübarek bir zikirdir. Yoksa siz onu inkar mı ediyorsunuz?
-----22.016 İşte böylece ona apaçık ayetler olarak indirdik. Muhakkak ki Allah; dilediğini hidayete eriştirendir.
-----38.029 Sana indirdiğimiz bu Kitap mübarektir; ayetlerini düşünsünler, aklı olanlar da öğüt alsınlar.
Yukarda meallerini verdiğimiz , kur'anın Allah cc tarafından indirilmiş bir kitap olduğunun açık bir delilidir, bu konu ile ilgili kur'anda bir çok ayet mevcuttur.Kur'anın, Allah cc nin indirmiş olduğu bir kitap olmasının yanında onu ne şekilde indirdiği ile ilgili bilgilerde kur'anda mevcuttur.
----- 2.097 De ki: «Cibril'e kim düşman ise, (bilsin ki) gerçekten o Kitabı, Allah'ın izniyle kendinden öncekileri doğrulayıcı ve mü'minler için hidayet ve müjde verici olarak senin kalbine indiren O'dur.
-----016.002Kullarından dilediğine, kendi emrini vahyile melekleri indiriyor ve: «Şu gerçeği bildirin ki, Benden başka ilah yoktur, o halde Benden korkun!» buyuruyor.
-----16.101-102 Bir ayetin yerini başka bir ayetle değiştirdiğimizde, ki Allah ne indirdiğini gayet iyi bilir onlar, «Sen sadece uyduruyorsun» derler. Hayır, öyle değildir, ama onların çoğu bunu bilmezler. Söyle onlara: «Onu Rabbinden hak olarak Rühu'l-Kudüs , iman edenlere sebat vermek ve müslümanlara bir hidayet ve bir müjde olmak için indirdi.»
-----26.192-195 Muhakkak ki o, elbette alemlerin Rabbının indirmesidir. Onu Ruh el-Emin indirmiştir. Uyarıcılardan olasın diye senin kalbin üzerine;Apaçık arab diliyle.
Bakara s. 97, nahl s.102, şuara s. 193. ayetlerinde görüldüğü üzere kur'an, hacc s. 75. ayetinde gördüğümüz gibi meleklerden seçilen bir elçi ile muhammed sav in kalbine indirilmiştir. "Cibril", "ruhul emin", " ruhul kudus" olarak isimlendirilen bu varlık bizim mahiyetini bilmediğimiz sadece adını bildiğimiz bir varlık olup melek resullerden bir resuldur, ve bu resulun hakkındaki bilgileride yine kur'anda buluyoruz.
19 - Kuşkusuz o Kur'an, kerim bir elçinin sözüdür.
20 - O elçi güçlüdür, Arş'ın sahibinin yanında çok itibarlıdır.
21 - Orada ona itaat edilir, güvenilir.
22 - Arkadaşınızı cin çarpmış değildir.
23 - Andolsun o, onu açık ufukta gördü.
24 - O, gayb hakkında cimri de değildir.
25 - O, kovulmuş bir şeytanın sözü değildir
Tekvir suresindeki bu ayetlerde sözü edilen " kerim elçi" muhammed sav e vahyi getiren elçidir ve o elçinin vasıfları sayılmaktadır.
1. Battığı zaman yıldıza andolsun ki;
2. Arkadaşınız sapmadı ve bâtıla inanmadı.
3. O,arzusuna göre de konuşmaz.
4. O vahyedilenden başkası değildir.
5. Çünkü onu güçlü kuvvetli biri öğretti.
6. Ve üstün yaratılışlı, doğruldu:
7. Kendisi en yüksek ufukta iken.
8. Sonra yaklaştı,sarktı.
9. O kadar ki iki yay arası kadar, hatta daha da yakın oldu.
10.Böylece oun kuluna vahyettiğini vahyetti.
11. gördüğünü kalbi yalanlamadı.
12. Onun gördükleri hakkında şimdi kendisi ile tartışacak mısınız?
13. Andolsun onu, önceden bir defa daha görmüştü,
14. Sidretü'l-Müntehâ'nın yanında .
15. Cennetü'l-Me'vâ da onun yanındadır.
16. Sidre'yi kaplayan kaplamıştı.
17. Gözü kaymadı ve sınırı aşmadı.
18. Andolsun o, Rabbinin en büyük âyetlerinden bir kısmını gördü.
Necm suresindeki bu ayetlerdede mecnunlukla suçlanan resulun mecnun olmadığı ve konuştuklarının kendisine vahyedilen bir vahiy olduğu ve bu vahyi ona sadece kendisinin 2 defa gördüğü bir varlığın ilettiği bildirilmektedir.
11 - Hayır hayır, sakın. Çünkü o bir öğüttür.
12 - Artık dileyen onu düşünür.
13 - O, değerli sahifelerdedir.
14 - Yüksek tutulan tertemiz sahifelerde.
15 - Yazıcıların taşıyıcıların ellerindedir,
16 - Değerli, iyi yazıcıların.
Abese suresindeki bu ayetlerde yine kur'anın muhammed sav e ulaşmadan önceki durumu ile ilgili bilgiler verilmektedir. Kur'anın muhammed sav e gelişi ile ilgili bilgiler yukardaki meallerini verdiğimiz ayetler üzerinden anlaşılabilir. Vahyin muhammed sav e verilişi ancak kendisinin şahid olabileceği bir durum olması hasebiyle bu konuda bizlerin bilmesi gereken nokta, vahyi Allah cc den alıp ona getiren bir elçinin var olduğudur. Bu elçinin bize sadece ismi verilmektedir( cibril, ruhulemin, ruhul kudus) bizler için asıl gerekli olan gaybı taşlamak değil ona iman etmektir. Son zamanlarda bu konuda "kur'an merkezli söylem" adına yola çıkmış ancak söylemi kur'ani olmayan bazı düşünceler "cibril" konusunda bazı sapmalar içine girmiştir. Kur'an bir konuda nasıl bir beyanda bulunmuşsa ona teslim olmak durumunda olan biz müslümanlar özellikle gaybi konular hakkında aklı vahye teslim etmekten ziyade vahyi akla teslim ederek gaybı anlamaya çalışmakta ve neticede , "benim aklım bunu kabul etmiyor" neticesine ulaşmaktadırlar. Düşüncelere saygılı olmanın gerekliliği ve düşünceye pranga vurmak gibi bir durumun kimsenin hakkı olmadığı bilincini hatırdan çıkarmadan herkes fikirlerini delilleri dahilinde konuşmaya hakkı vardır. Konu kur'an olunca delilde haliyle kur'an olmalıdır.Ancak yukarda gördüğümüz ayet mealleri üzerinden karşı delil sunanların ayetlerin metni üzerinde oynayarak delillerini serdettiğini görmekteyiz. Bizleri üzmekte olan nokta şudur, geleneksel taklitçiliğe karşı son derece sert bir tutum takınanlar aynı sert tutumu modernist taklitçiliğe karşı gösterememektedirler,özellikle sayın Hakkı Yılmaz'ın bu konu ile ilgili ayetlere vermiş olduğu mealleri kendi düşüncelerine dayanak ederek yanlış olup olmadığını hiç düşünmeden ona teslim olmaktadırlar.
-----"De ki: "Kim Cibrîl'e düşmansa, bilsin ki şüphesiz Allah onu [Cibrîl'i], Kendisinin bilgisi gereği, iki eli arasındakileri doğrulayıcı, inananlar için bir yol gösterme ve müjde olarak senin kalbine indirmiştir."
Bu , bakara s. 97. ayeti Hakkı Yılmaz'ın vermiş olduğu bir mealdir, verilen meale baktığımız zaman parantez açarak koyduğu (cibril'i) kelimesinin metne ve kur'an bütünlüğüne uygun olup olmadığına bakacağız. Sayın yazar, ayetin metnindeki "nezzelehu" ( onu indirdi) kelimesindeki "hu" zamirini cibrile raci etmiştir sayın yazara göre "cibril" kelimesinin anlamı " kendisinin bilgisi gereği , iki eli arasındakileri doğrulayıcı, inananlar için bir yol gösterme ve müjde olarak muhammed sav in kalbine inen şey"dir. Ayetin metnindeki " musaddikan lima beyne yedeyhi ve hüden ve büşra lilmü'miniin"(kendisinden öncekini tasdik eden hidayet ve müjde mü'minler için) cümlesini kur'anın diğer ayetlerinde cibril içinmi yoksa kur'an içinmi kullanıldığını görelim.
-----3.003 Sana kitabı hak ile ve kendisinden öncekileri doğrulayıcı olarak indirdi. Ve Tevart'ı ve İncil'i indirdi.
----5.046 Bu peygamberlerin ardından kendisinden önce gelen Tevrat'ı onaylayıcı olarak Meryemoğlu İsa'yı gönderdik; O'na doğru yol bilgisi ile ışık içeren, önündeki Tevrat'ı onaylayan, takvalılar için yol gösterici ve öğüt olan İncil'i verdik.
-----5.048 Kuran'ı, önce gelen Kitap'ı tasdik ederek ve ona şahid olarak gerçekle sana indirdik. Allah'ın indirdiği ile aralarında hükmet; gerçek olan sana gelmiş bulunduğuna göre, onların heveslerine uyma! Her biriniz için bir yol ve bir yöntem kıldık; eğer Allah dileseydi sizi bir tek ümmet yapardı, fakat bu, verdikleriyle sizi denemesi içindir; o halde iyiliklere koşuşun, hepinizin dönüşü Allah'adır. O, ayrılığa düştüğünüz şeyleri size bildirir.
-----6.092 Bu indirdiğimiz, kendinden öncekileri doğrulayan, Mekkelileri ve etrafındakileri uyaran mübarek Kitap'dır. Ahirete inananlar buna inanırlar, namazlarına da devam ederler.
-----10.037 Bu Kuran, Allah'tandır, başkası tarafından uydurulmuş değildir. Ancak kendinden öncekini doğrular ve O Kitap'ı açıklar. Alemlerin Rabbinden geldiğinden şüphe yoktur.
-----12.111And olsun ki, peygamberlerin kıssalarında, aklı olanlar için ibretler vardır. Kuran uydurulabilen bir söz değildir. Fakat kendinden önceki Kitapları tasdik eden, inanan millete her şeyi açıklayan, doğru yolu gösteren bir rehber ve rahmettir.
-----35.031 Bu, sana vahyettiğimiz, öncekileri doğrulayan gerçek Kitap'dır. Allah şüphesiz kullarından haberdardır, görendir.
-----"De ki: "İman etmiş kimseleri güçlendirip kökleştirmek/tutundurmak için ve Müslümanlara bir müjde ve kılavuz olmak üzere, senin Rabbinden ona birçok Ruhü'l–Kudüs hakk ile inmiştir.
Nahl s. 102. ayetinin bu şekildeki meali Hakkı Yılmaza ait bir mealdir. Ayetin metninde geçen "nezzelehu" ( onu indirdi) kelimesi bakara s. 97. ayetindede geçmektektedir, orada geçen kelimeye " indirmiştir" şeklinde meal veren sayın yazar nahl s. 102.ayetine gelince "inmiştir" şeklinde meal vermiştir, aynı konu ile alakalı olan iki ayetteki aynı kelimeye bir ayette doğru meal, diğer ayette yanlış meal vermesi herhalde hatadan kaynaklanıyor değildir. Sayın yazarın kendi düşüncesini kur'ana kabul ettirme amaçlı olarak metni üzerindeki bariz bir tahrifidir.
------192. Ve şüphesiz ki bu, [apaçık kitap] kesinlikle âlemlerin Rabbinin indirmesidir.
-----193–195. Onunla, [apaçık kitapla] uyarıcılardan olasın diye apaçık bir Arapça lisan ile senin kalbine Emin Ruh [Güvenilir Can, sağlam bilgi] indi.
Şuara s. 192-196. ayetlerinin mealleri yine sayın Hakkı Yılmaz' a aittir. 192. ayette kitabın Allah cc nin indirmesi olduğunu görmekteyiz devam eden ayetler o kitabı kimin indirdiğini bildirmektedir. 193. ayetteki "nezele" fiili yalnız kullanıldığı zaman "indi" anlamına gelmektedir , ancak "be" harfi cerri ile kullanıldığı zaman fiile geçişlilik anlamı vererek " nezele bihi" ( onu indirdi) anlamına gelir. Kendisinin verdiği meal üzerinden ayetleri okusak bile kur'an ile birlikte inen başka birşey olduğunu görmekteyiz kur'an ile inen o şey kur'anı muhammed sav in kalbine indirmekle görevli olan bir varlık olup "emin ruh" o varlığın ismidir. 196. ayet mealinde parantez içine aldığı ( er- Ruhu'l-Emin , sağlam bilgi) sayın yazarın tercihi olup ayetlerin sibakı ile uygunluğu yoktur. 196. ayette " öncekilerin kitablarında olan" şey yazarın parantez içine aldığı ( Ruhu'l-Emin) değil 195. ayetteki "apaçık arapça lisanı" üzere olan KUR'ANDIR.
5. Ona, onu müthiş kuvvetleri olan öğretti.
6. O, üstün akıl sahibi. Ki istiva etmiştir O.
12. Onun gördüğü şeyden kuşku mu duyuyorsunuz? [onun gördüğü şey hakkında onunla mücadele mi ediyorsunuz?]
Necm suresindeki bu ayetler yine Hakkı Yılmaz'a aittir. Bu ayetler ile ilgili olarak yazdığı yorumda "Peygamberimizi göğe, Allah'ın yanına çıkarmayı marifet bilen zihniyet bu Âyetleri de çarpıtmış ve Allah'a ait olan nitelikleri maalesef Cebrâîl'e yakıştırmıştır. Görüldüğü gibi, Sûrenin 5-6. Âyetlerinde Kur'ân'ı kimin öğrettiği herhangi bir isimle değil, sıfatlarla açıklanmıştır. Ne var ki, rivayetçiler bu sıfatları Cebrâîl'e vermişler fakat böyle yapınca da 10. Âyette Muhammed (a.s)'ın Cebrâîl'e kul olması anlamı ortaya çıkmıştır. Bu kez de sırf bunu izale etmek için yığınlarca safsata uydurmuşlar, yorum yapacağız derken işin içinden çıkamayarak daha da batmışlardır." diyen sayın yazar vahyi getiren elçiyi devreden çıkarmak adına Allah cc yi muhammed as ile iki yay arası yaklaştırmış ve Allahı gördüğünü iddia etmiştir. 10. ayet ile ilgili olarak iddia ettiği gibi muhammed as ıb cebraile kul olması meselesi, sayın yazarın ayetler ile kurmuş olduğu anlam örgüsüne uygun olması için uydurduğu bir iddiadır. Ayetlerin siyakı ve sibakı ile okunduğu zaman bahsi geçen varlık orada Allahın dışında bir varlıktır. "feevha ile abdihi ma evha" ( vahyetti kuluna vahyettiğini) ayette bahsi geçen vahyedileni vahyeden kişi Allah cc den aldığı vahyi onun kulu olan muhammed sav e vahyeden varlıktır. Bunun böyle olmadığını kabul ettirmek için maalesef ayetleride kendi düşüncesine uydurma yoluna gitmiştir.
Allah cc nin hidayet ve rahmet olarak bize indirmiş olduğu kur'an, içindeki emir ve nehiylere uymak zorunda olan bir kısım müslümanlar için turistik seyahat mesabesinde görülen bir kitap haline getirilerek hayat nizamı olan bir kitap olmaktan çıkarılarak bize nasıl ulaştığı yolundaki ayetler etrafında tartışmalar açılarak gaybın taşlanmasına çalışılmaktadır. Kur'an Allah cc den , cibril ruhul emin ve ruhul kudus adları ile bize bildirilen bir varlık yolu ile muhammed sav e ulaştırılmıştır. Kur'an bize bu varlığın sadece ismini bildirip ontolojik varlığı hakkında herhangi bir bilgiye girmemiştir. Bize düşen bu konuda verilen bilgiye teslim olmak ve ayetleri kur'an bağlamından koparmadan okumaktır." Kur'anın bize ulaşmasında Allah cc muhammed sav arasında bir elçi olamaz" şeklinde bir ön kabulle ilgili ayetleri okuma yoluna giden bazıları sayın hakkı yılmaz örneğinde olduğu gibi ayetlerin metninde oynama yapmadan istedikleri sonuca ulaşamazlar. Müslüman o durki kendi önkabullerini kur'anı tasdik amaçlı okumaktan ziyade indirilene tabi olur.
EN DOĞRUSUNU ALLAH CC BİLİR.
11. Hayır! Şüphesiz bunlar bir öğüttür,
. O, değerli sahifelerdir,
11. Hayır! Şüphesiz bunlar bir öğüttür, 11. Hayır! Şüphesiz bunlar bir öğüttür,