Yazımıza böyle bir soru başlığı koyma nedenimiz kur'anı kendisine rehber edindiğini iddia eden bazı kişilerin özelllikle namazlarda çok kullanılan bir kelime olan ALLAHU EKBER kelimesinin bir kıyaslama kelimesi olduğu , ekber denilmesinin başka büyüklerinde var olduğunu kabul ederek Allah cc nin onlarla kıyaslanarak allah en büyüktür denilmesinin yanlış olduğu, doğru olanın ALLAHU KEBİR denilmesi olduğu yolunda bazı düşünceleri duymaktayız. Bu tür düşüncelerin ortaya atılmasının sebebini kur'an bütünlüğünden habersiz olunmasına bağlamaktayız.
Al-i imran s. 7. ayetinde kitabın ayetlerinin muhkem ve müteşabih olarak indirildiği bildirilmekte olup, özellikle müteşabih ayetlerin kapsama alanına hangi tür ayetlerin girdiği konusu önemlidir. Kur'an bilindiği üzere bizlere gözle görmediğimiz alan veya varlıklar ile ilgili bilgiler vermektedir. Allah,melek,cin,cennet.cehennem gibi varlıklar ve alanlar ile ilgili ayetlerin muhtevası "müteşabih ayetler" yani benzeşen ayetler" kategorisine girmektedir. Kur'an bizlere göz ile şahid olamadığımız alan ve varlıkları anlatırken göz ile şahid olduğumuz alan bilgilerine benzeştirerek anlatmakta olup buna müteşabih anlatım yani benzeştirerek anlatım denilir.
Allah cc nin kendisini bizlere tanıttığı ayetlerde kur'anın müteşabih yani benzeştirerek anlatım metodu içinde anlaşılması gerekmektedir. Allah cc bizlerin gözümüzle göremediğimiz bi varlık olması kendisini bizlere gözümüzle gördüğümüz alanın bilgileri içinde benzeştirerek anlatmasını gerektirmekte olup kur'anda bunun yüzlerce örneği bulunmaktadır.
"Allahu ekber " (Allah en büyüktür) demenin "sakıncalı ve bu şekil bir söylemin Allah cc yi kıyaslamak olduğu , başka büyüklerinde var olduğunu kabul anlamına geldiği" şeklinde düşünce müteşabih anlatımı anlamamaktan kaynaklanan bir anlayışın vardığı yanlış sonuçlardan birisidir.
Bu konuda tartışmanın ne kadar yanlış olduğunu sadece enam s. 19. ayetini okuduğumuz takdirde görmek yeterli olacaktır.
Kul eyyu şey’in ekberu şehâdeh(şehâdeten), kulillâhu şehîdun, beynî ve
beynekum ve ûhiye ileyye hâzâl kur’ânu li unzirekum bihî ve men
belag(belaga), e innekum le teşhedûne enne meallâhi âliheten uhrâ, kul
lâ eşhed(eşhedu), kul innemâ huve ilâhun vâhidun ve innenî berîun mimmâ
tuşrikûn(tuşrikûne).
«Şahit olarak hangi şey daha büyüktür» de. «Allah benimle sizin aranızda
şahiddir. Bu Kuran bana, sizi ve ulaştığı kimseleri uyarmam içi n vahyolundu;
Allah'la beraber başka tanrılar bulunduğuna siz mi şahidlik ediyorsunuz?» de.
«Ben şehadet etmem» de. «O ancak tek Tanrıdır, doğrusu ben ortak koşmanızdan
uzağım» de.
Enam s. 19. ayetinde, Allah cc nin kendisinin şahidlik bakımından daha büyük yani EKBER olduğunu beyan etmektedir. Şimdi soruyoruz, Allah cc nin kendisini ŞAHİDİ EKBER olarak vasıflandırması yanlışmıdır?
Ikra’ ve rabbukel ekrem(ekremu). Oku! (Çünkü) Rabbin Ekrem'dir!
Alak s. 3. ayetinde Allah cc nin kendisini "el ekrem" yani en kerim olarak başka kerimler ile kıyaslaması yanlışmıdır?
Summe ruddû ilâllâhi mevlâhumul hakk(hakkı), e lâ lehul hukmu ve huve esraul hâsibîn(hâsibîne).
Sonra gerçek mevlaları olan Allah'a döndürülürler. Dikkat edin, hüküm O'nundur ve O hesabı en hızlı görendir.
Enam s. 62. ayetinde Allah cc nin kendisini "esraul hasibin" en hızlı hesap görücü olarak vasıflandırması kendisinden başka hesap görücüler olduğunumu kabul ederek "en hızlı" demiştir?
Ve izâ ezaknen nâse rahmeten min ba'di darrâe messethum izâ lehum mekrun
fî âyâtinâ, kulillâhu esrau mekrâ(mekren), inne rusulenâ yektubûne mâ
temkurûn(temkurûne).
İnsanlara, kendilerine dokunan bir darlıktan sonra genişlik
tattırdığımız zaman hemen ayetlerimiz hakkında hileler düşünmeye
başlarlar. De ki: 'Allah düzen kurmada daha hızlıdır.' Elçilerimiz sizin
düşündüğünüz hileleri yazmaktadırlar.
Yunus s. 62. ayetinde "en hızlı düzen kurucu" diye vasıflandırmasına acaba nasıl bir itiraz olabilir?
hud s. 45. ayeti ve tin s. 8. ayetinde "ahkemul hakimin" derken Allah kendisini başka hakimlerle neden kıyas ediyor diyebilirmiyiz?
Mü'minun s. 14. ve saffat s. 125. ayetinde "ahsenul halıkin" derken kendisini başka yaratıcılar ile kıyaslıyor diyebilirmiyiz? bu tür örnekleri çoğaltmak mümkündür.
Araf s. 151, yusuf s. 64-92, enbiya s. 83. ayetlerinde "erhamurrahimin" şeklinde geçen ayetler de rabbimizin kendisini merhametlilerin en merhametlisi olarak vasfetmesi acaba kendinden başka merhametli ilah varda kendisini onunla kıyaslıyor diyebilirmiyiz?.
Birçok ayette "alime" fiilinden türeyen ismi tafdil sigası olan "a'lemu" kelimesi Allah cc için kullanılmaktadır " inni a'lemu" (ben en iyi bilenim) şeklinde kullanılmış olması Allah cc nin kendisini başka bilenlerle kıyaslaması olarak görmek mümkünmüdür?
Allah cc şahidlerin EKBERİ , kerimlerin EKREMİ, hızlıların ESRAASI yım ,hakimlerin AHKEMUSU yum, rahimlerin ERHAMI , bilenlerin A'LEMU SU diye bizlere buyurmakta iken şimdi yine sorarız. "ŞİMDİ ALLAH CC NİN KİTABINDAN BAŞKA HANGİ SÖZE İNANACAKSINIZ?".
Allah cc nin kendisi için kullandığı bu kelimeler kur'anı tek kaynak kabul ettiğini iddia edenlerin kur'an bütünlüğünü gözetmeden yapmış olduğu okumaya bir örnek teşkil etmesi açısından acı bir örnek olup belki biraz ağır olacak ama Allah cc nin kitabını oyuncak etmek anlamına gelmekten başka bir sonucu yoktur.
Bu tartışma , "kaş yapayım derken göz çıkartma" mesabesinde bir durumuda meydana getirmektedir şöyleki; "kebir kelimesi anlam olarak "büyük" demektir , ekber kelimesi ise anlam olarak "daha büyük" demektir, şimdi biz ekber kelimesinin yerine kebir kelimesinin kullanarak Allah cc yi daha doğru büyüklediğimizi düşünüyorsak büyük bir yanlış içindeyiz demektir. Kur'an dilinin özelliğine dikkat edecek olursak Allah cc kendi ilahlığını ortaya koyarken müşriklerin ilah olarak kabul ettiği varlıkları kendi ile kıyaslayarak onların hakiki ilah olamayacağını beyan eder. Şimdi Allah cc kendini diğer sahte ilahlarla kıyaslarken biz buna hayır olmaz şeklinde itiraz etmek " kraldan fazla kralcı " olmak anlamına gelir. Kebir kelimesi ekber'den daha alt bir anlamı ifade ettiği için "Allahu kebir" şeklinde ifade "kaş yapayım derken göz çıkartmaya" vesile olur.
Sonuç olarak, Allah cc kebirmidir? ekbermidir? şeklinde yapılan bir tartışma "Allah cc yi hakkı ile takdir ededeme" şeklinde bir anlayışın sonucu olup kur'anı bir kere arapça metninden okuyarak Allah için kullanılan bazı kelimelerin insanlar içinde nasıl kullanıldığına bakılması gerekir. Hadi kur'anın tamamından vazgeçtik sadece yusuf suresini okumak bile bu konuda bizlere doğru bilgiyi vermesi açısından yeterli olacaktır. Yusuf suresinde kullanılan bazı kelimeler esma ül hüsnaya dahil olan isimler olup insanlar için kullanılmıştır. Bu mantıkla gidersek yusuf suresinde geçen kelimeler için ne diyebiliriz?.
EN DOĞRUSUNU ALLAH CC BİLİR.
Makalede Örneklerini verdiğiniz; ekberu şehâdeh, el ekrem, esraul hasibin, esrau mekrâ, ahkemul hakimin, ahsenul halıkin gibi ismi tafdıl olarak kullanılan kelimeleri Allah CC kendisi için kullanmıştır. Bu vasıfları yine Kuranda yarattıkları için de kullanmış ama kendisinin aynı işleri "en","daha" fazlalığıyla yaptığını söylemiştir. Kuranda var olan kelimeler için söylenecek bir şey olamaz ancak söylenmeyen bir tabiri aynı olmayan başka şeylerle kıyaslamak zannımca doğru olmaz. Yani sıfat, vasıf, olan kelimeleri özel isim olan kelimeyle nasıl kıyas yaparız. Allah diğer esmasını (sıfat olduğu için) kullarına da verdiğinden dolayı, aynı sıfatları kullanırken kendi sıfatlarının başına ya marife (ال) takısı getirir, ya da "en" anlamı veren ismi tafdıl yapısında kullanır.
YanıtlaSilAllah en büyük şahittir, çünkü başka şahitler de olur. Allah en merhametli olandır çünkü başka merhametli olanlar vardır. Fakaaaaaat Allah en büyük değildir çünkü başka büyük yoktur. Tektir, eşsizdir, benzersizdir kıyas küfürdür.
SilHaklısınız, Allah zatı dışında kıyas yapıyor. Ama zatı ile ilgili kıyas yok. Hac 62 bunun en çarpıcı örneği. Allah ali ve kebir, ama ekber değil...
Silabdullah taştekin " Allah diğer esmasını (sıfat olduğu için) kullarına da verdiğinden dolayı, aynı sıfatları kullanırken kendi sıfatlarının başına ya marife (ال) takısı getirir," bu sözünü sadece yusuf suresinde geçen melik ve aziz kelimelerini tekrar okuyarak yeniden değerlendirmenizi rica ediyorum.
YanıtlaSilAllah senden razı olsun ismail agabey
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
Silecmain inş
SilAllah Kuranda kendi sıfatlarını insanlara da verdiğini söyler. Mesela merhamet edenlerin en merhametlisi der. Burda insanların da merhamet ettiği, ama en merhametli olanın Kendisi olduğunu söyler.
YanıtlaSilAllahtan başka yaratan yoktur. Ama Allah bir ressama, heykeltraşa, bilim adamına da bu sıfatını vermiştir. Ama bizlerinki ilahi bir yaratma değildir.
Allah bu noktada Kendisini ayırır insanların yaratmasından. Der ki; Allah, örnek edinmeksizin yaratır. Oysa insan, Allahın yarattığını örnek edinerek yapar bunu. Bu manada bakınca yaratanların en güzeli Allahtır. Ve Kendisinen ilah olarak Kebir sıfatı ile bahseder, ekberle değil
Bu makaleyi okuduğum iyi oldu, hocamdan Allah razı olsun.
YanıtlaSilKuran ın bir çok yerinde Allah (c.c) kendisine kebir diyerek ayeti bitiriyor. ekber diyerek bitirmemesi dikkat çekici hocam
YanıtlaSilEvet Kebir olarak biter, bunun böyle olması Allahın Ekber olmadığını göstermez. Yazıda verdiğim örnekler sanırım sizi ikna etmedi.
SilMadem Allah kendini Kebir olarak nitelendiriyor(büyüklük vasfı ile ilgili) niye emsal örnekler üzerinden zorlama bir şekilde Ekber demeye çalışıyoruz. Allahuekber müşriklerinde kullandığı kelimelerden biriymiş diğer putlara göre daha büyük kabul ediyorlarmış. Allahukebir dendiğinde (Allahın kendisine söylediği gibi) ortaya çıkan sorun nedir?
SilEZAN kelimesinin kökü nedir? Esasen nerden gelir? Ezanın okunması ne demek peki? (Salat-namaz cagrisinin dışında soruyorum) bilen varsa gerçekten tam anlamıyla bilgilendirirse sevinirim.selametle
SilAllahu Ekber kuran da geçmiyor mu? Ben geçiyor zannediyordum.Allah Kuran da niçin kendisi için Allahü Ekber demedi?
YanıtlaSilÇünkü Kebir'dir. Ekber diyenler başka büyükler de olduğunu veli, evliya vs iddia edenler.
SilBu tartışmayı çıkaranlarin amacı ezanı Muhammediyi dindirmek ve insanların kafasını karıştırmak lakin hoca iyi örnekler vermiş Kur'an da gecmiyor rasullullahin sav dilinde de mi yok
YanıtlaSilNiyeymiş o Sadece Allâhu Ekber yerine Allâhu Kebir denecek.Yek değişiklik bu.
Sil"Ezanı Muhammediyi dindirmek.."
yi de nereden çıkardınız?
Kebir demek doğru değil manasında bir cümleye rastladım.Allah ayetlerde kendisi için Kebir derken haşa eksik mi söylemiş oldu???.ne söylediğinizi kulağınız işitiyor mu ?
YanıtlaSilEl Kebir.Allahu El Kebir.
Yazının konusu Allahu Ekber demenin yanlış olduğu şeklindeki düşüncenin eleştirisidir Kebir demenin yanlış olduğu değil Ahmet bey.
SilYorumlarda Allahın merhamet edenlerin en merhametlisi sıfatını.. insanlarında merhamet ettiği için kullanıldığını. Allahtan başka yaradan olmadığını da ressamları heykeltıraşları ornek vererek izah etmeye çalışan düz mantıklı arkadaşa sormak istiyorum.
YanıtlaSilAllahu Ekber.. Allahın en büyük olduğunu da putları büyük görenlere, kendini büyük gören krallara firavunlara.. günümüzde bile 100 yıl önce ölmüş birinin büyüklüğündenden bahsedip onun büyüklüğüyle övünenlere en büyük beşiktaş en büyük dağ everes.. en büyük yıldız VY CMa.. en büyük galaksi IC 1101.. VS bunlarden kendisini ayırmak için Allahu Ekber denemez mi?
Denemez... Çünkü "Allahu" ilahlıgın ifadesi olup yanina "ekber" koydugunuzda: "en buyuk ilah" demiş olursunuz. Bunu diyerek Allah'i tek ilah olarak anmamış ve ondan küçük ilahların da varlıgını fiilen kabul etmiş olursunuz. Oysa Allah'tan başka ilah yoktur. Dolayisiyla Allah'i buyuklukte kiyaslayici ifade olan ekber kuranda gecmez. "Kebir" geçer. Allah unuttu mu ekber demeyi? (Ha'şa) Allah kelimesinden hakkiyka haberiniz olsa şu iddialaşmayı yapmayacKsiniz.. Allah özel isim degil yaraticimizin sifatidir. Bir artikel ve bir sifattan oluşur. (AL-ILAH) ingilizcedeki "the" veya ispanyolcadaki "EL" artikeli gibi arapçada da artikel "AL" lafzidir. AL-ILAH kelimesinin direkt ingilizcesi "The God" kelimesinin birebir karsiligidir. Peki Allahu ekber derseniz ne olur tercume= "The Greatest God" (En buyuk ilah)... Oldu mi şimdi sizce boyle? Ekber dogru kelime mi burada?
SilEA-Design Kul Huve Allahu Ahad dan ne anliyorsun ben seni cozemedim. O ALLAH tir bir ve tektir. Bu Hz Isanin konustugu dildede ayniydi yani Aramice ozel bir isimdir tabiki ve tektir baska o isimde yoktur. Zaten Ihlas Suresi acik ta sen ne anliyorsun merak ettim.
SilYÂHU , Namazın başından sonuna kadar kaç kere ALLAHU EKBER deniliyor.
SilRESULULLAH başka kelimelerle mi namaz kaldırıyordu ?? ALLAHU EKBER kelimesini REDDEDERKEN ve YASAKLAMAYA çalışırken NEYİN PEŞİNDESİNİZ SİZ ???
DENSİZLİĞİN LÜZUMU YOK !!
ela
YanıtlaSilEkber” ismi tafdili Kur’an’da 22 ayette 24 kez geçtiği halde hiçbiri Allah hakkında olmayıp ima bile edilmemektedir. Meşhur 99 isimde geçen "EL KEBİR" yerine "EL EKBER" yakıştırması yapabilir misiniz? Bu arkadaşımızın müteşabih anlayışı da algılama metodu da sorunlu. Ön yargızıca kendisini gözden geçirmeli.
YanıtlaSilSayın Yüksel bey başka kelimelerin ismi tafdil sigasında geçmiş olması, bazı kimselerin itiraz ettiği Ekber içinde geçerli olmalıdır. Ben yazıda bir mantık üzerinden gitmeye çlıştım, sanırım tam anlatamamışım. Ekber ifadesi eğer sorunlu ise, Kuran'ın başka ayetlerinde geçen ismi tafdil sigasındaki Allah için kullanılan kelimelerde sorunludur o zaman. Ekber denildiği zaman sorun varsa Ekrem denildiği zaman da sorun olmalıdır.
SilBazi kelimeler icin gecerli olan ekber icin gecerli olmaz... Merhamet veya kerem sahibi olmak gibi seyler Allah'in insana da bahsettigi niteliklerdir. Ama "en buyuk kerem sahibi, en merhametli" olan Allah'tır. Ancak mesele ilahlık ise, bu Allah'tan başka hiçbir varlıga ait olmayan sıfat oldugu için Allah'a ilahlıgı konusunda ekber denemez. "En buyuk ilah" diye bir cumle soylenemez.
SilYüksel Bey, namaz kılıyor musunuz ? Ya da namazı nasıl kılıyorsunuz ?
SilResulullah (A.S.) nasıl kıldırmış ?
Mantık ve akıl yürütme yeteneğiniz var mı ??
Allahın dini kuran da olanlardan ibarettir. Allah, kuranı ben açıklarım diyor. Yani Kur’an aynı zamanda rabca dır. Ekberin geçtiği yerlerde kıyaslama var. Allah kıyaslamalardan münezzeh tir. Bu şekilde bir uslup ve manayı kendi anlamak istediğiniz şekilde zorlama bir mana olur. Cahil halkada bunu yutturabilirsiniz. Lakin hesap gününde sadece Allah ile başbaşa kaldığınızda, Allah ekberi kıyaslamada kullandığını ama sizlerin bunu zatına, Allah lafzına kıyasladığınızı, başka Allah larmı varki bunu kıyasladığınızı sormuyacakmı? Bizleri ikna ettiğin gibi bir yer değil orası. Bile Bile bu kelimeyi Allah a yakıştıranlar, kendini hesaba hazırlasınlar vesselam
YanıtlaSilMerhaba yazıyı yazan. En cömert, en merhametli derken insanlar, en hızlı hesap gören gibi insansı yada insanın yaptığı salise gibi küçük zamanlarda büyük hesapları çözebilen makineleri de kastetmişti belki. Allah kebirdir. tabi ki Allah en diyerek benim yanımda hiç bir şeydir diyerek mutlak hakim olduğunu anlatıyor. Ekber kelimesi daha önce de müşriklerin namaz kılarken hubel ekrem dedikleri kabenin içindeki 300 den fazla putun en büyüğü olması adına istinaden deniliyordu. Onlara yani müşriklere rabbiniz kim dediğinizde Allah derler diyor Kuran. Yani kabenin içindeki haşa Allah ın ortakları olan putların en büyüğü hubel ekrem ken, hemen kabe dışında Allahu ekber oluyordu. Hadis kaynaklarında da bir çok sahabenin islamdan önce de namaz kıldıkları hatta Kureyşlilerin cuma namazı ile içinde hutbe bile okunduğu görülmekte. Dikkatinizi çekmedi mi o kadar peygamberi koruyuo kollayan amcası Ebu Talibin bile müslüman olmadığını söylerler. Neden? Çünkü peygamberin getirdiği dini öğretileri biliyordu ve çoğu onların ataların diniyle aynıydı.
YanıtlaSilHiç merak etmediniz mi Peygamber hicrete kadar geçen süre ortalama 10 yıl kadarken. O kadar zülum ve aşağılanmaya maruz kalıp, mümin olarak topladığı sayı 100 kadardı diyebiliyoruz ki hicret edenlerin sayılarına baktığımızda.
Müşriklere Allahuekber demeyin çünkü zaten Allah ı kıyaslayacağımız 2. bir Allah yoktur deyince sinirlenirlerdi. Lat mena uza hubel bunlar da haşa küçük ilahlardı.
Allahu Ekber yani Allah en büyüktür tipik bir müşrik kelimesidir. Bunun savunacak hiç bir yanı olamaz. Biz Türküz ve sadece Allah büyüktür demek bile Allah u ekberden daha güçlüdür.
İSRÂ suresi 110. ayet
De ki: “İster Allah diye yakarın, ister Rahman diye yakarın. Hangisiyle yakarırsanız yakarın, en güzel isimler/Esmâül Hüsna O`nundur. Namazında sesini yükseltme, kısma da. İkisi ortası bir yol tut. ” Kebir kelimesi kuranda bir çok ayette Allah'a ait özel bir isim gibi gözükürken onun yerine, yüce Allah ı anarken neden ekber yerine kebir demiyeyim? Atalarınızın geleneklerine göre değil Kuran'ı aklınızı kullanarak okuyun ve anlamak için Allah'dan zihin gücü ve kavrama yetisi isteyin.
Arkadaşım önce Kuranı doğru anla. Kurandaki en büyüğü, en iyisi, en güzeli vs Allahtır denirken bu sıfatların başkalarında da olduğu kabul edilir zaten. Ama yaratmada, ilahlıktaululukta, yücelikte başka ortak mı varda ekber kullanılsın? Biraz mantık.
YanıtlaSilKuran'da EKBER,
YanıtlaSil(1) kıyaslama için
(2) kibirlenme, büyüklenme için kullanılır,
Hiç bir ayette Allah için kullanılmaz, Ancak şeytan için kullanılır.
2:34 (İBLİS, eba vestEKBERe) İblis, büyüklendi, kibirlendi...
(الله أكبر=Allahü Ekber)ALLAHI TAZİMDİR:
YanıtlaSil(الله أكبر=Allahü Ekber):Allah hükmünde galip olandır,Onun hükmü üzerine hüküm koyucu yoktur..O Kahredici Güce/Kudrete sahip olandır.!.
''O sayılı günlerde/teşrik günlerinde telbiye ve (الله أكبر=Allahü Ekber)Tekbir getirerek Allah'ı zikredin.!.BAKARA-203).
"Çocuk edinmeyen,HÜKÜM VE HAKİMİYETTE ORTAĞI BULUNMAYAN,Acizlikten münezzeh olduğu için bir dayanağa da ihtiyacı olmayan Allah’a hamdederim" de ve (الله أكبر=Allahü Ekber) tekbir getirerek O’nun ŞANINI yücelt.!.İSRA-111).
''Göklerin,yerin ve bunlar arasındakilerin mülkiyeti-yönetimi kendine ait olan;Allah'ın ŞANI PEK YÜCEDİR.Kıyamet saatinin bilgisi O'nun katındadır.Siz de O'na döndürüleceksiniz.ZUHRUF-85).
'''Allah(HÜKMÜNDE) yüceler yücesi,MUTLAK hüküm ve egemenlik sahibidir.Nihai gerçektir.O'ndan başka İLAH yoktur.
O,hükümranlık/Hüküm ve saltanat tahtının (YEĞANE) sahibidir.MU'MİNUN-116)...MUHABBETLE..
İsra Suresi 111. ayetinde "Kebbirhu Tekbira" olarak geçer, Allah kendisinin yüceltilmesini isterken Kebir ismi şerifini kullanmıştır. Ekber kelimesi yoktur.
SilKuran'da bir tane bile Allahu Ekber terkibi yoktur. Ekber bir karşılaştırma sıfatıdır. .... iyidir ama şu daha iyidir. Ekber kullanılır. Örnek verdiğiniz ayetler karşılaştırma yapılan şeylerde kullanılmıştır. Tekil kullanımı Kebir'dir büyük. ALLAH'u Ekber gramer olarak ALLAH bir şeylerin arasından en büyük demektir. Karşılaştırma olmadan ekber kullanılamaz.
YanıtlaSilKuranda Allahu Ekber bir kaç ayette geçer
Silوَعَدَ اللّٰهُ الْمُؤْمِن۪ينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْر۪ي مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهَارُ خَالِد۪ينَ ف۪يهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً ف۪ي جَنَّاتِ عَدْنٍۜ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللّٰهِ اَكْبَرُۜ ذٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظ۪يمُ۟
Tevbe suresi 72
Allah mümin erkeklere ve mümin kadınlara içinde ebedî olarak kalmak üzere altından ırmaklar akan cennetler ve adn cennetlerinde güzel meskenler vaad etmiştir. Allah’ın rızâsı ise hepsinden büyüktür, işte büyük bahtiyarlık da odur.
————————————–
Ankebut suresi 45. ayet
اُتْلُ مَٓا اُو۫حِيَ اِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَاَقِمِ الصَّلٰوةَۜ اِنَّ الصَّلٰوةَ تَنْهٰى عَنِ الْفَحْشَٓاءِ وَالْمُنْكَرِۜ وَلَذِكْرُ اللّٰهِ اَكْبَرُۜ وَاللّٰهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
Kitaptan sana vahyedilenleri oku, namazı özenle kıl. Kuşkusuz namaz hayâsızlıktan ve kötülükten meneder. Allah’ı anmak en büyük iştir. Allah yaptıklarınızı bilir.
———————————–
Mü’min Suresi – 10. Ayet
اِنَّ الَّذ۪ينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللّٰهِ اَكْبَرُ مِنْ مَقْتِكُمْ اَنْفُسَكُمْ اِذْ تُدْعَوْنَ اِلَى الْا۪يمَانِ فَتَكْفُرُونَ
İnkâra sapanlara (âhirette) şöyle seslenilecek: “Siz inanmaya çağırılıp da inkâr ederken Allah’ın size öfkesi şimdi sizin kendinize öfkenizden elbette daha büyükdür”
Arapça bilmeyenlere kelime oyunu yapma. Yanyana geldiler diye ordaki ekber sıfatlarının hiçbiri Allah'ın zatı için söylenmiyor. Allah'ın rızası en büyüktür, Allah'ın öfkesi en büyüktür, Allah'ın zikri en büyüktür deniyor. Arapça cümle yapısında bu iki kelime yanyana geldiği için uyanıklık yapıp cümlenin anlamını ve yapısını dikkate almadan aradan yanyana iki kelimeyi çekerek Kuran'da Allahu Ekber geçiyor diye insanları yanıltmaya çalışıyorsun.
SilKuran'da Allahu Ekber geçiyor diye o yazıda bir söz yoktur. Sadece Ekber kelimesinin sigasi gibi başka kelimeler Allah için kullanılmış diyorum.
SilAsıl olan peygamberimizin öğrettiği gibimi okuyoruz öyle okuyorsak zaten sorun yok tartışılacak bir şeyde yok peygamberimiz nasıl öğretmişse o
YanıtlaSilAllah'ın öğrettiği yetmiyor mu? Ya da şöyle sorayım: dînde Kur'ân dışı bir öğretmen mi arıyorsunuz?
SilBugün. Bu konuyu iyice düşünüp taşındım ve namaza başlarken lailaheillallah dıyerek başlayıp rüku ve secdelerde lailaheillellah demenın daha uygun ve mantıklı olduğu kanısına vardım ve bu şekilde namazlarımı kaldım,,,bu yazıda yorumları okuyup düşüncemin doğru olduğunu benim gibi düşünenlerin olduğunu görüp okuyunca düşüncemin doğru olduğunu anladım , allahu kebir yada lailaheillelah namazda daha uygun olduğunu düşünüyorum
YanıtlaSilAllah'ın subuti sıfatlarıyla ilgili olarak karşılaştırma yapılır. Kaldı ki Kuran'da da böyle ifadeler geçmektedir. Zati sıfatları ile ilgili karşılaştırma yapılamaz; Hac 62 ayetinin son cümlesi buna örnektir. Yani, Allah'u ekber demek yanlıştır...
YanıtlaSilEvet en doğrusunu Allah bilir, birde ilimde derinleşenler, eyer Allah kitabını yalnız Allahın kendisi bilmiş olsaydı onda haşa müminlerin neyine gerek, orada ekber yalnız Allahın sıfatlarına aid olunub, hiçbir ayetde Allah ekberdi demez, sifat insandada olduqu için, yani ben bir işe şahit isem en büyük şahit olan Allahdır, buradakı en büyük sıfata gider Allaha diyil, lakin Allahın zatına büyüklük aid edildikde bu zaman Allahu kebir dememiz gerek, Allah ismi bir kimseye koyulmaz lakin onun sıfatı ise koyulur, misal ibrahim, ib baba,rahim sıfat,rahimlilerin babası anlamına , veya rahimli baba anlamına gelmekde, veya tek olarak ele alırsak rahim ismi yine sıfatdan alınmadır, yani sıfatdan alınan isimdir, Allah ise özel isim olduqundan ona en büyük veya daha büyük anlamı vermek yanlış olur, hiç Allahdan başka ilahmı var O ona nisbetde daha büyük veya en büyük olsun, doqru olan Allahu kebir.
YanıtlaSilmerhametlilerin en merhametlisi allahtır derken yalnış olmuyor da neden büyüklerin en büyüğü allahtır derken yalnış oluyor ?? alemdeki tek varlık insan değildir daha büyükleri de var ...kimbilir yaradılmış nice varlıklar varki bunların hiçbirini bilmiyoruz !!! onlar bize göre çok daha büyükler belki ...büyüğün de büyüğü vardır ve olmak zorundadır...ancak en büyük ekber olan sadece o dur ...allah...bu kesinlikle şirk değil...boşuna milletin kafasını karıştırıyosunuz....
YanıtlaSilSanırım yazıyı okumadan yorum yazdınız veya okuduğunuzu anlamadınız. Ben kafa karıştırıyor değilim, kafa karıştıran karı eleştiriyorum. Selamlar
Sil