Saffat s. 25. ayeti , iyi niyetle sanal ortamlarda yardımlaşmayı teşvik etmek adına paylaşılan bir ayet olup , bağlamından kopuk bir okumaya verilebilecek örnek ayetlerden bir tanesidir.
[037.025] Ne oldu size, birbirinizle yardımlaşmıyorsunuz?.
Bu ayet bazı kimseler tarafından yardımlaşmaya teşvik eden bir ayet olduğu zannı ile , sosyal medya ortamlarında paylaşılmaktadır. Halbuki bu ayetin bağlamına dikkat ettiğimizde , ayetin böyle bir mesajı bulunmamaktadır.
Konumuz olan ayet , Saffat s. 12. ayetten başlayan Allah'ın ayetlerini ve yeniden dirilişi inkar edenlerin konu edildiği ayetler gurubuna dahildir. Saffat s. 20. ayetinde inkar ettikleri yeniden diriliş ile karşılaşanların, düştükleri zelil durum gözler önüne serilerek , akıbetleri onlara daha hayatta iken gösterilmek sureti ile sakınmaları amaçlanmaktadır.
[037.020] Derler ki: «Eyvahlar bize; bu, din günüdür.»
[037.021] «İşte bu, sizin yalanlamakta olduğunuz ayırt etme günüdür».
[037.022] «Toplayın o zalimleri, ve onların aynı yoldaki
arkadaşlarını ve kulluk etiklerini.
[037.023] «Allah'tan aşağısından olan (kulluk ettiklerini) ; artık onları cehennemin yoluna
yöneltip götürün.»
[037.024] (Cehenneme) vakfedin onları. Çünkü onlar sorumludurlar.
[037.025] Ne oldu size , birbirinizle yardımlaşmıyorsunuz? .
[037.026] Hayır bugün onlar teslim olmuşlardır.
[037.027] Birbirlerine dönüp soruşurlar.
[037.028] Ve derler ki: Doğrusu siz, bize sağdan gelirdiniz.
[037.029] (Bunlar da): «Hayır, siz inanmamıştınız,
[037.030] «Bizim sizin üzerinizde zorlayıcı hiç bir gücümüz yoktu; hayır,
siz azgın bir kavimdiniz.»
[037.031] «Onun için Rabbimizin hükmü bize hak oldu. Biz (hak ettiğimiz
cezayı) mutlaka tadacağız.»
[037.032] «Sizi biz azdırmıştık, çünkü kendimiz azgındık».
[037.033] Artık o gün onlar azabda ortaktırlar.
[037.034] Doğrusu suçlulara böyle yaparız.
[037.035] Çünkü onlara: «Allah'tan başka ilah yoktur» denildiği zaman,
büyüklük taslarlardı.
[037.036] Mecnun şair için ilahlarımızı mı bırakalım? derlerdi.
[037.037] Hayır; o, gerçeği getirmiş ve gönderilenleri doğrulamıştı.
[037.038] Hiç tartışmasız, siz, acıklı azabı tadıcılarsınız.»
[037.039] Ve yapmış olduğunuzdan başkasıyla cezalandırılmayacaksınız.
Görüldüğü gibi ayeti bağlamı dahilinde okumak ile , bağlamından koparmak sureti ile aralarında anlam farkı bulunmaktadır. Ayet bağlamından kopuk okunduğu zaman , yardımlaşmayı teşvik eden bir ayet olduğu gibi anlaşılırken , bağlamı dahilinde okunduğu zaman , yaşamları içinde ellerindeki mal ve servete güvenerek Allah'a ve elçisine kafa tutarak ayetlerini inkar edenlerin düştükleri zelil durumun alaylı bir şekilde anlatıldığı görülmektedir.
Dikkat çekmek istediğimiz asıl mesele , ayetlerin bağlamından koparmak sureti ile okunması ile , bağlamı dahilinde okumak arasında oluşabilecek anlam farkıdır. Bundan dolayı bazı hataların oluşmasına sebebiyet verilmemesi için , ayetlerin sure ve Kur'an içindeki birbiri ile olan bağlamlarına dikkat eden bir okuma yapılması önem arz etmektedir.
EN DOĞRUSUNU ALLAH (C.C) BİLİR.
Dikkat çekmek istediğimiz asıl mesele , ayetlerin bağlamından koparmak sureti ile okunması ile , bağlamı dahilinde okumak arasında oluşabilecek anlam farkıdır. Bundan dolayı bazı hataların oluşmasına sebebiyet verilmemesi için , ayetlerin sure ve Kur'an içindeki birbiri ile olan bağlamlarına dikkat eden bir okuma yapılması önem arz etmektedir.
EN DOĞRUSUNU ALLAH (C.C) BİLİR.
Eyvallah hocam
YanıtlaSil