İblis, Âdem (as) yaratıldıktan
sonra ona secde ile emredilen meleklerin tümünün secde edip sadece onun secde
etmemesi ile gündem olan bir varlıktır. Konumuz onun ontolojik mahiyeti
üzerinde durmak değildir, üzerinde durmak istediğimiz konu, onun direk olarak
cehennemlik olduğuna dair bir ayetin olmadığı ve tövbe ettiği takdirde onun da
cennete gidebileceği iddiasında bulunulduğuna şahit olmaktayız. Şurası
muhakkaktır ki günah işleyen herhangi bir kul bu günahından tövbe ettiği
takdirde Allah (cc) tarafından bağışlanacaktır, ama bu kural iblis için geçerli
midir? Bunun cevabını Kur’an’da bulmaya çalışacağız.
İblis, Âdeme secde emrine muhatap
olup ona secde etmeyerek kâfirlerden olmasından sonra Allah (cc) den kıyamete
kadar izin ister ve bu izin kendisine verilir, bu izne istinaden Allah (cc)’nin
kullarını kıyamete kadar azdırmak için çabalayacağını söyler.
------Bu konu Araf s. 14-18.
ayetleri arasında şöyle anlatılır:
14 - (İblis) dedi: (Bari) bana
(insanların) tekrar diriltilecekleri güne kadar süre ver."
15 - (Allah) buyurdu: "Haydi
sen süre verilmişlerdensin."
16 - "Öyleyse, dedi, beni
azdırmana karşılık, and içerim ki, ben de onlar(ı saptırmak) için senin doğru
yolunun üstüne oturacağım."
17 - "Sonra (onların)
önlerinden arkalarından, sağlarından sollarından onlara sokulacağım ve sen,
çoklarını şükredenlerden, bulmayacaksın."
18 - (Allah) buyurdu:
"Haydi, sen, yerilmiş ve kovulmuş olarak oradan çık. Andolsun ki, onlardan
sana kim uyarsa, (bilin ki) sizin hepinizden (derleyip) cehennemi
dolduracağım."
------Hicr s. 35-40. ayetleri
arasında ise şöyle anlatılır:
35. Muhakkak ki kıyamet gününe
kadar lânet senin üzerine olacaktır!
36. (İblis:) Rabbim! Öyle ise,
(varlıkların) tekrar dirileceği güne kadar bana mühlet ver, dedi.
37. Allah buyurdu ki: "Sen
mühlet verilenlerdensin"
38. "Allah katında bilinen
vaktin gününe kadar..."
39. (İblis) dedi ki: Rabbim! Beni
azdırmana karşılık ben de yeryüzünde onlara (günahları) süsleyeceğim ve onların
hepsini mutlaka azdıracağım!
40. Ancak onlardan ihlaslı
kulların müstesna.
-----İsra s 62-64. ayetlerinde
ise şöyle anlatılır:
62 - (Yine İblis) dedi ki:
"Şu benden üstün kıldığını gördün mü? Yemin ederim ki, eğer beni kıyamet
gününe kadar ertelersen, pek azı hariç, onun zürriyetini kendi buyruğum altına
alacağım."
63 - Allah buyurdu ki:
"Haydi git! Onlardan kim sana uyarsa, şüphesiz ki, cezanız cehennemdir,
hem de mükemmel bir ceza. "
64 - "Onlardan gücünün
yettiğini yerinden oynat. Atlıların ve yayalarınla onların üzerine yaygarayı
bas! Mallarda ve çocuklarda onlara ortak ol! Ve onlara vaadlerde bulun."
Fakat şeytan onlara aldatmadan başka bir şey vaad etmez.
-----Sad s. 78-82. ayetleri
arasında ise şöyle anlatılır:
78. VE ceza gününe kadar lânetim
senin üzerindedir! buyurdu.
79. İblis: Ey Rabbim! O halde
tekrar diriltilecekleri güne kadar bana mühlet ver, dedi.
80. Allah: "Haydi, sen
mühlet verilenlerdensin.''
81. "O bilinen güne
kadar" buyurdu.
82. İblis: Senin mutlak kudretine
andolsun ki, onların hepsini mutlaka azdıracağım."
İlgili ayetlerden anlaşılacağı
üzere iblis, Allah (cc) nin kullarını kıyamete kadar azdırmak için var gücü ile
çabalayacaktır ve bu çabası hiç bir zaman kesilmeyecektir. Şimdi iblis eğer
tövbe ederse tövbesi kabul edilir demenin Kur‘ani bir karşılığı olabilir mi?
Kur’an’ın ana mesajı âdemoğullarına iblis ve yandaşlarının kıyamete kadar
olacak iğvalarına karşı sakınma yollarını gösteren bir kitaptır. Bunu söyleyen
kişinin dediğini bir an için doğru kabul edelim, iblis bugün tövbe etti ve bu
tövbesi Allah (cc) tarafından kabul gördü bize bunun haberinin Allah (cc)
tarafından yeni bir nebi resul ile birlikte bir kitap ile haber verilmesi
gerekmez mi? Bu da mümkün olmadığına göre iblis tövbe eder ve tövbesi kabul
edilmiş olsa bizim onunla imtihan olmamız diye bir şeyin söz konusu olmaması
gerekir.
Bu iddiayı dillendirenler daha
önce söylemiş oldukları "Allah her şeyi bilmez" teorilerinin altını
doldurmak amaçlı olarak bu düşünceleri ortaya atmaktadırlar ancak bu düşünceler
Kur’an tarafından maalesef reddedilmektedir.
Şuara s. 95-96 da "Arkasından onlar da, o azgınlar da ve topyekûn
İblis ordusu da cehenneme fırlatılır." buyuran rabbimizin bu ayeti ateşe
atılan ordunun komutanının ateş dışında kalacağının bir delili olabilir mi?
aksine komutan iblis ve ordusu ateşin içinde kalacaklarına dair olan bir
haberdir. Allah (cc) iblisin tövbe ederek kurtulacağını bilse böyle ayetleri
bize neden bildirsin. Şunu dersek son anda tövbe edip kurtulma imkânı olabilir
bunu firavunun son anda ettiği tövbesinin ne derece kabul gördüğünü ve nisa s
18. ayetinin mealini vererek cevabını vermiş olalım.
"Kötülükleri işleyip
dururken, ölüm kendisine geldiği zaman; «şimdi tövbe ettim» diyenler ile kâfir
olarak ölenlerin tövbesi makbul değildir. İşte onlara elem verici azab
hazırlamışızdır."
EN DOĞRUSUNU ALLAH (CC) BİLİR.
S.A.
YanıtlaSilBütün iyi vasıflar Allah'a aittir, iyiliğin değer bulabilmesi için, karşısında zıt olan kötülüğün de var olması gereklidir.
Allah, tek yaratıcı olması hasebiyle, yarattıkları arasındaki bilinç sahibi varlıklara da iyilik sıfatlarını emanet olarak verir ve bunun karşılığında da söz alır. mesela her ne olursa olsun doğruluğu ve iyiliği ayakta tutmak gibi.
Allah'ın, yarattıkları ile paylaşmadığı tek şey GAYB bilgisidir.
Böyle olunca, İblis'le nasıl bir anlaşma yaptığını bilemiyoruz. Büyük akıl sahibi İblis, Adem'e kendisini secdeden alıkoymasına sebep olan davranışı da burda gizli sanki. Çünkü İblis'in, Allah'ın "secde edin" emrine, sahip olduğu akıl ekseninden itaat etmemesine sebep olmuştu. muhtemelen burada, aklının yetmediği yerde, Allah'ın apaçık emrine mantık ile cevap vermesi yatmıştır. ve bu davranış da anlaşmanın ihlali anlamına gelmiş olabilir. Allah'ın, İblis'e kudretli akıl ile beraber başka büyük güçler verdiğini biliyoruz, bunların karşılığında da çok kesin ve mutlak söz almış olabilmesi büyük olasılıktır. Dolayısıyla anlaşmanın ihlalini de büyük ceza ya da MAHRUMİYET ile sonuçlanır.
şöyle düşünelim, biz topraktan yaratıldık ve cezamız da sonsuza kadar toprak altında kalmak ile olsaydı, bu bize ceza mı olurdu, yoksa MAHRUMİYET mi? (tabi bilinç halinin devam etmesi ihtimalı de var, ateistlerin iddia ettiği gibi bir ölüm şekli dğil kast ettiğim)
Hâl böyle olunca, dumansız ateşten yaratılan İblis'in, cehennem ateşinde azâb görmesini mi, yoksa, Allah'a asi ne kadar kötü ve olumsuz yaratılmışlar varsa, onlar arasında, Allah'a itaatkâr yaratılmışlardan mahrum kalmasını mı düşünmeliyiz?
İsmail abi, bu konu, üzerinde düşündüğüm bir konuydu. yaklaşımım ile alakalı siz ne düşünürsünüz?
tabi ki en doğrusunu Allah bilir, umarım hatalı bir düşünceye düşmemişimdir.
Selam